דיכאון לפני לידה / דכאון טרום לידתי

מחבר/ת:בחיק האם - מרכז טיפול ותמיכה רגשית ליולדת לתינוק ולמשפחה
התמחות: הריון ולידה

בסרטים ההוליוודיים יצירי התרבות המערבית, לא תראו נשים בדיכאון לפני לידה. סרטים אלה מלאים בתמונות של נשים ורודות לחיים, קורנות מאושר, שמלטפות באהבה את הבטן ההולכת וגדלה ומצפות בקוצר רוח לתינוק שייוולד. מי שלא מרגישה כמו בסרט, הורגלה לחשוב שהיא כנראה “פגומה” או ש”משהו לא בסדר אצלה” והיא בטח הולכת להיות אמא ממש גרועה כשייוולד התינוק/ת שלה. אלו עלולים להיות הסימנים הראשונים לדיכאון לפני לידה.

מה זה דיכאון לפני לידה

דיכאון לפני לידה, נקרא בספרות המקצועית בשמות שונים: דיכאון טרום לידתי / סב לידתי / Pre-natal depression
המציאות היא ממש אחרת. דיכאון לפני לידה, הנקרא גם “דיכאון טרום לידתי” מוכר כ”הפרעה במצב הרוח” בספר האבחנות הפסיכיאטריות ה DSM והשכיחות שלו יחסית נפוצה. בין 10 אחוז ל 20 אחוז מהנשים ההרות סובלות מדיכאון עוד לפני הלידה (Pre-natal Depression). כלומר, יותר מאחת לכל עשר נשים יחוו דיכאון לפני לידה. דיכאון טרום לידתי לא מטופל יתפתח עם הזמן במהלך התפתחות העובר ויהפוך להיות דיכאון אחרי לידהPost Partum Depression .

סרטונים בנושא דיכאון אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, חרדות בהרייון ולאחר לידה ועוד מתוך פלייליסט של “בחיק האם”

מהם התסמינים של דיכאון לפני לידה?

רבים מהתסמינים שיפורטו להלן שכיחים בהריונות. רוב הנשים יחוו במהלך ההריון עליות ומורדות במצב הרוח שלהן, אולם חשוב לשים לב אם יש החרפה בעוצמות שלהם ואם יש שילוב של מספר תסמינים בו זמנית.

אם את חווה לפחות שלושה תסמינים או יותר מהרשימה שלהלן, במשך שבועיים לפחות, חשוב שתתני את הדעת שאולי את סובלת מהפרעה טרום לידתית וליתר דיוק דיכאון לפני לידה.

• שינויים קיצונים במצבי הרוח
  • חוסר ריכוז, מחשבות “מתרוצצות”
  • דכדוך מתמשך, עצבות
  • תחושת חוסר תקווה לגבי העתיד.
  • בכי מתמשך
  • נרגנות
  • אבדן עניין בעצמך ו/או בהריון המתפתח
  • תחושה של ניתוק רגשי
  • דאגה קיצונית לגבי לידה והורות בכלל
  • הפרעות שינה – חוסר או עודף בשעות שינה
  • חוסר אנרגיה ו/או מוטיבציה לעשות דברים
  • חוסר עניין ו/או הנאה מתמשכת בקיום יחסי מין
  • תחושות של חוסר ערך או אשמה על איך שאת מרגישה או אשמה באופן כללי
  • אובדן עניין בפעולות שפעם נהנית מהן או שאת מוצאת שאת לא נהנית בפעולות שאת כן משתתפת בהן
  • נסיגה ממפגשים חברתיים שנהגת לקיים בעבר עם משפחה ו/או חברים
  • כאבים סומטיים בלתי מוסברים כמו כאבי ראש, כאבים מופשטים בגוף או כאבי בטן שלא נובעים מבחילות בוקר
  • התנהגות מסוכנת לאם ולעובר כגון עישון, שתיה, שימוש בסמים
  • מחשבות אובדניות

מעוניינים להתייעץ עם מומחה בתחום?
השאירו פרטים בטופס ומומחית מ”בחיק האם” תחזור אליכם בהקדם

מהם הגורמים לדכאון לפני לידה?

קיימת נטייה לחשוב שהגורם הדומיננטי לדיכאון לפני לידה הוא הגורם הביולוגי, כלומר עליה משמעותית בהפרשת הורמונים לגוף כתוצאה מההיריון. לרוב הגוף של האישה מצליח להתמודד בצורה טובה עם השינויים ההורמונליים וההשפעות שלהם אמורות לעבור אחרי השליש הראשון של ההיריון. אולם, שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים יכולים להביא לדיכאון ולהפרעות נוספות במצב הרוח שחשוב לשים אליהם את הדעת. מספר גורמים אשר יכולים להיות מאיצים של הפרעה “דיכאון טרום לידתי” (דיכאון לפני לידה):

• היסטוריה של דיכאון
    • תורשה של הפרעה במצב הרוח אצל קרובי משפחה
    • הפלות קודמות / לידות שקטות / סיבוכים בלידות קודמות.
    • טראומות סביב לידה קודמת
    • אירועי חיים מלחיצים, בידוד או היעדר תמיכה
    • הריון לא מתוכנן
    • חוויות ילדות קשות
    • גיל צעיר בהריון
    • פרפקציוניזם / צורך להיות “מושלמת” ולעשות הכל נכון

חשיבות האיתור המוקדם של דכאון לפני לידה

איתור מוקדם של דיכאון לפני לידה יסייע להקלה על תסמיני הדיכאון לאחר לידה ויצמצם את ההשפעות השליליות שלו על התינוק ועל המשפחה החדשה המתפתחת.
    התסמינים של דיכאון לפני לידה (דכאון טרום לידתי) יכולים להיות קלים או חמורים יותר, ככל שהתסמינים רבים יותר, כך האם והתינוק נמצאם בסיכון גבוה יותר.
    כשאנשים נמצאים בדיכאון הם סובלים מאוד והראייה שלהם את המציאות והעתיד שלהם עם התינוק שטרם נולד, שלילית וקודרת. מחקרים מראים שסטרס / אי שקט אצל אישה בהריון משפיע בצורה ניכרת גם על התפתחות המוח של התינוק. בנוסף, נראה כי נשים בדיכאון אוכלות פחות טוב בגלל היעדר תיאבון ו/או כח להכין לעצמן לאכול. תינוקות לאימהות אלו עשויות להיות עם משקל לידה נמוך ולפעמים הם יכולים להיוולד בלידה מוקדמת.
    לידה מוקדמת היא לידה המתרחשת לפני שבוע 37 של ההריון והיא הגורם העיקרי לתחלואה ולתמותה של עוברים, כמובן מלבד מומים מולדים.
    מחקרים נוספים מראים כי תינוקות שהאימהות שלהן סבלו מדיכאון במהלך ההיריון יש יותר קשיי שינה בשנתיים הראשונות לחייהם ואפשר שיהיו להם קשיי התפתחות ובעיות התנהגות כמו היפראקטיביות, מרדנות והתנהגות אלימה בהמשך.

דיכאון לפני לידה - תסמינים, סיכונים, טיפול - מאת מומחיות בחיק האם
    דיכאון לפני לידה – תסמינים, סיכונים, טיפול – מאת מומחיות בחיק האם

טיפול בדיכאון לפני לידה / דכאון טרום לידתי

במידה וזיהית כי את אכן סובלת מדיכאון לפני לידה, הזדרזי לפנות לקבלת טיפול. הריון נמשך 9 חודשים ולזמן גורם מכריע כדי להביא אותך לנקודת פתיחה טובה יותר בלידה.

אל תישארי לבד עם התחושות שלך שתפי את הסובבים אותך במה שעובר עלייך והפכי אותם לשותפים לדרך שרק התחלת. ככל שתקדימי לעטוף את עצמך בגורמי תמיכה עוד בתקופת ההיריון, כך תמצאי את עצמך נתמכת יותר בהמשך. אם קשה לך לשתף אחרים, מצאי את הדרך לשוחח לפחות עם אדם אחד שאת סומכת עליו שהוא יהיה זה שתוכלי לפנות אליו גם בהמשך אם יהיה לך קשה יותר. זכרי: “קשה באימונים קל בקרב”. עכשיו את עדיין בשלב ראשוני ואפשר לעזור לך.

טיפול פסיכותרפויטי / טיפול רגשי פסיכולוג או מטפל רגשי מומחה בטיפול באם ובתינוק יוכל באמצעות שיחות לעזור לך להבין את הגורמים שהביאו למצב שבו את נמצאת ולחשוב ביחד איתך על דרכים להקל על התסמינים מהם את סובלת.  בנוסף להבנה ולתמיכה שתוכלי לקבל בטיפול תוכלי לתכנן ולהתכונן לקראת הלידה המתקרבת ולמצוא דרכים, שיהיו לך יעילות יותר כדי לצלוח את השינוי המתקרב.

טיפול רפואי – בשל הזמן הקצר שעומד בפניך עד ללידה, חשוב שתקדימי לטפל בדיכאון כבר במהלך ההיריון. טיפול תרופתי משולב בטיפול פסיכולוגי, יכול לשפר את מצבך הנפשי מהר יחסית. ישנן נשים אשר חוששות מנטילת תרופות במהלך ההיריון בגלל פחד מפגיעה בעובר המתפתח. חשש זה הגיוני אבל חשוב שתדעי כי   דיכאון כשלעצמו יכול להזיק לתינוק שלך גם ללא קבלת טיפול תרופתי. במידה ואת לוקחת תרופות עוד לפני ההיריון חשוב שלא להפסיק אותם ללא המלצת רופא! ישנם רופאים אשר מומחים בתחום הריון ולידה והם יוכלו להתאים לך טיפול אשר ישפר את מצבך הרגשי ויצמצם את הפגיעה בעובר אותו את נושאת. חשוב שתאזני מצבך הנפשי ושתרגישי טוב ושהרופאים שמלווים אותך יכירו את התרופות שאת נוטלת כדי לדאוג להמשכיות הטיפול, גם לאחר הלידה.

פסיכותרפיה קבוצתית / תמיכה קבוצתית – לקבוצה כוחות רבים. רבות דובר על כך ש”טובים השניים מן האחד”, על אחת כמה וכמה כשזה הרבה אנשים ביחד. במפגשים משותפים מונחים, ניתן לעבד תחושות קשות וחרדות שיש בנוגע ללידה ולגידול ילדים, לשתף זיכרונות עבר וגם מידע בנוגע להריון ולידה. ישנן קבוצות רבות גם לאבות שבדרך שהם בדרך כלל חווים רגשות רבים אשר קשורים ללידה ובגלל שהם לא יולדים את התינוק בפועל, הם כמעט ולא מקבלים מענה או התייחסות לקשיים שלהם. קבוצות תמיכה דיכאון אחרי לידה יכולות להוות בסיס רגשי חשוב בטיפול בדיכאון לפני לידה ובדיכאון לאחר לידה.

טיפול בנשים בדיכאון לפני ואחרי לידה

נשים אשר חוות קשיים רגשיים לפני ואחרי הלידה, לעיתים קרובות נמנעות מפניה לקבלת עזרה כי הן חוששות להיתפס כאמהות רעות, מזניחות ו/או חלילה שייקחו להן את הילד. עדיין ולמרות כל מה שנאמר קודם, אין דבר שהילד צריך יותר מ”אמא בריאה”.  טיפול טוב ונכון יוכל לסייע לאימהות לשוב לתפקוד תקין עבור עצמן ועבור הילדים שלהן ויפה שעה אחת קודם, כדי לשנות את המצב.  ההנחה שדיכאון יעבור עם הזמן, גם אם לא יטופל ושאימהות יסתגלו למצב שיש להן תינוק/ת ויתחילו לתפקד, פשוט אינה נכונה. יש מצבים בחיים בהם הכרחי לקבל סיוע כדי להתחיל לתפקד באופן עצמאי.

ב”בחיק האם” בשילוב עם “מרכז רימון” ישנם מטפלים שההתמחות שלהם היא עבודה רגשית עם נשים, תינוקות ומשפחות לאחר לידה. המטפלים מיומנים לזהות מצבים רגשיים קשים, להבין מאיפה הקשיים התחילו ולספק סיוע מהיר ואיכותי בנקודת הזמן שבה פונים אלינו.

בחיק האם- מרכז רימון מספקים מגוון טיפולים לאם לתינוק ולמשפחה-

ככל שתקדימי לפנות לקבל עזרה כך המטפלים יוכלו לעזור לכם לעצור את כדור השלג המגלגל ולסייע לך, לתינוק ולמשפחה.

מעוניינים להתייעץ עם מומחה בתחום?
    השאירו פרטים בטופס ומומחית מ”בחיק האם” תחזור אליכם בהקדם