טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים

מחבר/ת:אלעד דהן
התמחות: כוחות הביטחון

טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים

 

טיפול נפשי מילואיםטיפול רגשי לחיילי מילואים – מתי וכיצד לפנות לפסיכולוג לחייל מילואים? חיילי המילואים, הם חלק ממערך כוחות הביטחון ולהם תפקיד מרכזי בשמירה על ביטחון המדינה, אך לעיתים קרובות הם מתמודדים עם אתגרים ייחודיים בתחום בריאות הנפש. חשיפה לאירועים מלחיצים וטראומטיים במהלך שירות המילואים, לצד האתגרים שבמעבר בין חיים אזרחיים לחיים צבאיים, עלולים להשפיע על רווחתם הנפשית של החיילים. למרות זאת, סטיגמות חברתיות וחששות הנוגעות להשפעה על הקריירה מהוות חסמים משמעותיים בפני פנייה לעזרה. מאמר זה יעמיק בחשיבות הנגשת שירותי בריאות הנפש לחיילי מילואים (טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים), יסקור את המשאבים הקיימים, ויציע אסטרטגיות להתמודדות עם החסמים לקבלת טיפול פסיכולוגי לחיילי מילואים, במטרה לקדם תרבות המעודדת תמיכה ודאגה לבריאותם הנפשית של חיילי המילואים בישראל.

טיפול רגשי לחיילי מילואים - פסיכולוג לחיילי מילואים
טיפול רגשי לחיילי מילואים – פסיכולוג לחיילי מילואים

מתווה המאמר – מה במאמר?

1. מבוא

  • סקירה של האתגרים בבריאות הנפש שאיתם מתמודדים חיילי מילואים.

2. הבנת הסטיגמה סביב טיפול נפשי מילואים

  • דן בסטיגמה סביב טיפול בבריאות הנפש בצבא, שלעתים קרובות כוללת חששות לגבי השפעה על הקריירה, סודיות ותפיסות כלפי טיפול נפשי. נדון בתפיסה התרבותית המוטעית לפיה פנייה לעזרה היא סימן לחולשה, שנותרת מחסום משמעותי לטיפול בקהילה הצבאית (Health.mil).

3. ההשפעה של בעיות בריאות הנפש – טיפול פסיכולוגי מילואים

  • נחקור מצבים נפוצים בתחום בריאות הנפש שחיילים וחיילי מילואים חווים, כולל דיכאון, PTSD והפרעות שימוש בחומרים (התמכרויות). למרות השכיחות הגבוהה של מצבים אלה, הם לעתים קרובות אינם מאובחנים ולא מטופלים, מה שמדגיש את הצורך בסינון מדויק וטיפול הולם (PubMed).

4. אובדנות בקרב חיילי מילואים ויוצאי צבא

  • נתייחס לעלייה המדאיגה בשיעורי ההתאבדות של חיילי מילואים ויוצאי צבא, תוך הדגשת הצורך הדחוף בשירותים משופרים למניעת התאבדויות ובתמיכה במעבר לחיים אזרחיים (PubMed).

5. מה חשוב בחיפוש אחר עזרה באופן כללי ובפרט פסיכותרפיה או טיפול פסיכולוגי לחיילי מילואים?

  • כיצד לחפש פסיכולוג לחייל מילואים
  • כיצד צריכה להיראות תמיכה רגשית לחיילי מילואים וחיילים משוחררים
  • איך ואיפה למצוא פסיכולוגים מומלצים

6. שיפור התמיכה בבריאות הנפש

  • נפרט את הצעדים שננקטו בשנים האחרונות לשיפור הגישה להערכות וטיפולים פסיכולוגיים צבאיים בישראל.

7. משאבי בריאות נפש לחיילי מילואים וחיילים באופן כללי בישראל

  • נספק סקירה של שירותי בריאות הנפש הזמינים לכוחות הצבא בישראל, כולל אלו המוצעים על ידי משרד הביטחון ומשרד הקליטה. הדגש את תפקידם של שירותים אלו בתמיכה ברווחה הנפשית של החיילים ובבניית חוסן.
  • נכלול ארגונים ועמותות המספקים סיוע לחיילי מילואים ומשפחותיהם בישראל, עם תיאור קצר של כל שירות, למי הוא מתאים ופרטי התקשרות.

8. התגברות על חסמים לטיפול רגשי לחיילי מילואים

  • נדון באסטרטגיות להתמודדות עם החסמים לטיפול פסיכולוגי לחיילי מילואים ותמיכה נפשית בכלל, כגון הגברת החינוך בנושאי בריאות הנפש, הטמעת הכשרות למפקדים וקידום תרבות התומכת בפנייה לעזרה (Health.mil).

9. שאלות ותשובות FAQ – טיפול נפשי מילואים

  • נענה על שאלות נפוצות בנוגע לגישה לטיפול נפשי לחיילי מילואים, סימני מצוקה נפשית שיש לשים לב אליהם וכיצד לנווט את מערכת בריאות הנפש בצבא.

10. סיכום

  • נסכם תוך הדגשה מחודשת של החשיבות הקריטית של טיפול פסיכולוגי לחיילי מילואים בבריאות הנפש והמאמצים המתמשכים לשיפור הנגישות לטיפול והפחתת הסטיגמה בצבא.
  • פסיכולוגים ומטפלים מומלצים לאנשים המתמודדים עם פוסט-טראומה או קשיים רגשיים אחרים

קישורים חיצוניים רלוונטיים

  • למידע נוסף על הפחתת סטיגמה ועידוד טיפול בבריאות הנפש בצבא, בקר בHealth.mil.
  • לתובנות על סוגיות בבריאות הנפש של יוצאי צבא, ראה PubMed.
  • למד על מאמצי בריאות הנפש וחיזוק החוסן הצבאי ב-2023 בHealth.mil.

טיפול פסיכולוגי ותמיכה נפשית לחיילי מילואים בישראל

1. מבוא

חיילי המילואים הם נדבך חיוני במערך הביטחון של מדינת ישראל. הם נקראים לשרת את המדינה בעיתות חירום, תוך הקרבת זמנם ומשפחותיהם. עם זאת, השירות הצבאי, ובפרט שירות המילואים, עלול להיות מלווה באתגרים רבים בתחום בריאות הנפש. חשיפה לאירועים מלחיצים, טראומטיים ולעיתים מסכני חיים, לצד ההתמודדות עם המעבר החד בין החיים האזרחיים לחיים הצבאיים, עלולים להשפיע משמעותית על רווחתם הנפשית של החיילים.

חשוב להכיר בכך שאתגרי בריאות הנפש אינם מסתיימים עם תום השירות הצבאי. השלכות נפשיות עלולות ללוות את החיילים גם שנים לאחר מכן. לכן, קיימת חשיבות עליונה בהנגשת שירותי בריאות הנפש לחיילי המילואים ובהבטחת קבלת טיפול נפשי יעיל ומקצועי. במאמר זה, נדון באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדים חיילי המילואים, נבחן את החסמים הקיימים בפני קבלת טיפול, ונציע דרכים לקידום בריאות הנפש בקרב אוכלוסייה זו.

2. הבנת הסטיגמה סביב טיפול נפשי מילואים

על אף ההתקדמות המשמעותית בשיח על בריאות הנפש בשנים האחרונות, עדיין קיימת סטיגמה סביב פנייה לעזרה נפשית לחיילים בצבא. לעתים קרובות, חיילים חוששים כי חשיפת מצוקה נפשית תשפיע לרעה על הקריירה הצבאית שלהם, על המוניטין שלהם בעיני מפקדים ועמיתים, ועל סיכוייהם לקידום. קיים חשש משמעותי מפגיעה בסודיות, ומהתפיסה השגויה כי פנייה לעזרה היא סימן לחולשה.

תפיסה זו עמוקה במיוחד בתרבות הצבאית, בה מושם דגש על חוזק, עמידות ויכולת התמודדות עצמאית. אולם, חשוב להבין כי פנייה לעזרה נפשית דורשת אומץ רב ומהווה צעד משמעותי לקראת החלמה ושיפור באיכות החיים. על מנת לקדם פנייה לטיפול, יש להתמודד עם הסטיגמה הקיימת דרך הסברה, חינוך והטמעת תרבות ארגונית המעודדת דאגה לבריאות הנפש (Health.mil).

3. ההשפעה של בעיות בריאות הנפש – טיפול פסיכולוגי מילואים

בעיות בריאות הנפש הן שכיחות בקרב חיילים וחיילי מילואים, ועלולות להשפיע באופן משמעותי על תפקודם ורווחתם הנפשית. דיכאון, הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) והתמכרויות הן מהבעיות הנפוצות ביותר.

דיכאון מתאפיין בתחושת עצב מתמשכת, ירידה בהנאה מפעילויות, הפרעות שינה, שינויים בתיאבון, קשיי ריכוז, תחושת חוסר ערך ולעיתים אף מחשבות אובדניות. PTSD עלול להתפתח בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי, כגון קרב או פציעה, ומתבטא בסימפטומים כגון פלאשבקים (היזכרות), סיוטי לילה, עוררות יתר, התנתקות רגשית והימנעות מגירויים הקשורים לטראומה.

שימוש לרעה בחומרים ממכרים, כגון אלכוהול וסמים, הוא נפוץ גם הוא בקרב חיילים, לעיתים כדרך התמודדות שגויה עם מצוקה נפשית. התמכרות מחמירה קשיים נפשיים קיימים ועלולה להוביל להשלכות הרסניות על בריאות, יחסים ותפקוד.

לרוע המזל, בעיות אלו לעיתים קרובות אינן מאובחנות ומטופלות כראוי. חיילים רבים נמנעים מלדווח על מצוקה נפשית מחשש לסטיגמה או להשלכות על הקריירה הצבאית. כתוצאה מכך, הם עלולים להמשיך לסבול בשקט, תוך הידרדרות במצבם.

לכן, חיוני להגביר את המודעות לנושא בקרב הצבא, ולהבטיח כי מפקדים וחיילים מכירים את הסימנים המעידים על מצוקה נפשית. יש לבצע הערכות שגרתיות של מצב בריאות הנפש, לאפשר שיח פתוח על קשיים, ולעודד חיילים לפנות לסיוע מוקדם ככל האפשר. רק דרך איתור מוקדם וטיפול הולם ניתן למנוע את ההשלכות ההרסניות של בעיות נפשיות לטפל בשורשיהן.

4. אובדנות בקרב חיילי מילואים ויוצאי צבא

אחד האתגרים המטרידים ביותר בבריאות הנפש הצבאית הוא הסיכון להתאבדות בקרב חיילים ויוצאי צבא. נתוני מחקרים מעלים כי שיעורי ההתאבדות בקרב אוכלוסייה זו גבוהים יותר בהשוואה לכלל האוכלוסייה, ובשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במקרי התאבדות בקרב יוצאי צבא (PubMed).

התאבדות היא לעיתים קרובות התוצאה הטרגית של בעיות נפשיות שלא טופלו כראוי, בשילוב עם גורמי סיכון ייחודיים לחיילים. חשיפה לטראומה, מעברים תכופים, בדידות וקשיי הסתגלות עם חזרה לחיים אזרחיים, הם רק חלק מהגורמים שעלולים להגביר את הסיכון.

ישנם מספר סימני אזהרה לאובדנות שחשוב לשים לב אליהם:

  • שינויים קיצוניים במצב הרוח או בהתנהגות
  • התבטאויות ישירות או עקיפות על רצון למות או על חוסר משמעות בחיים
  • התנתקות מחברים, ממשפחה ומפעילויות אהובות
  • חלוקת חפצים אישיים או סידור ענייניו של האדם “לקראת העתיד”
  • עליה בשימוש באלכוהול או בסמים
  • התנהגות פזיזה או נטילת סיכונים מיותרים
  • נסיונות התאבדות או פגיעה עצמית בעבר

טריגרים אפשריים לאובדנות בקרב חיילים כוללים:

  • אובדן חבר קרוב או בן משפחה, במיוחד אם מדובר במוות מפציעה צבאית או מהתאבדות
  • ימי השנה לאירועים קשים או טראומטיים שנחוו בצבא
  • סיום השירות הצבאי והתמודדות עם חוסר ודאות לגבי העתיד
  • החרפה במצב בריאותי (פיזי או נפשי)
  • אובדן תפקיד או מעמד בצבא
  • קונפליקטים בינאישיים חריפים או גירושים

אוכלוסיות בסיכון מוגבר להתאבדות כוללות:

  • חיילים הסובלים מPTSD או מבעיות נפשיות אחרות
  • חיילים שחוו אירועים טראומטיים בשירות או שנפצעו בקרב
  • חיילי מילואים המתקשים להסתגל לחיים האזרחיים לאחר תקופות שירות ממושכות
  • חיילים ללא רשת תמיכה חברתית או משפחתית חזקה
  • חיילים עם היסטוריה של פגיעה עצמית או ניסיונות התאבדות בעבר

אם מזהים מצוקה נפשית או סימני אזהרה המעידים על סיכון להתאבדות בקרב חייל, חשוב לפעול במהירות:

  1. לשאול באופן ישיר האם לאדם יש מחשבות על פגיעה בעצמו או על התאבדות. שאלה זו לא “תכניס רעיונות לראש”, אלא תאפשר לאדם לחלוק את הקושי.
  2. להקשיב ללא שיפוטיות ולהראות אכפתיות ותמיכה.
  3. להרחיק מהסביבה חפצים מסוכנים שיכולים לשמש לפגיעה עצמית.
  4. לא להשאיר את האדם לבד, ולהשגיח עליו עד לקבלת עזרה.
  5. לסייע לחייל לפנות למקורות סיוע מקצועיים, כגון קו החירום למניעת התאבדויות או מיון פסיכיאטרי.
  6. במצבי חירום, להתקשר למשטרה או למד”א ולהסביר שמדובר במצב של סיכון אובדני.

מניעת התאבדויות מחייבת מאמץ משולב של העלאת המודעות, צמצום הסטיגמה וזמינות של שירותי תמיכה איכותיים, הן במהלך השירות הצבאי והן במעבר לחיים האזרחיים. הדרכת חיילים ומפקדים לזיהוי סימני מצוקה, הרחבת נגישות לטיפול נפשי, ויצירת רשתות תמיכה למשוחררים, הם צעדים חיוניים בהפחתת הסיכון ובהצלת חיים. על כולנו מוטלת האחריות להיות קשובים, לגלות ערנות, ולהושיט יד כאשר אחד מאחינו לנשק נמצא במצוקה.

טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים
טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים

 

5. מה חשוב בחיפוש אחר עזרה באופן כללי ובפרט פסיכותרפיה או טיפול פסיכולוגי לחיילי מילואים?

א. כיצד לחפש פסיכולוג לחייל מילואים – בעת חיפוש אחר עזרה נפשית, חשוב לפנות לגורמים מקצועיים ומוסמכים. מומלץ להיעזר בהמלצות של גורמים רפואיים, כגון רופאי משפחה או פסיכיאטרים צבאיים, או בהמלצות של ארגונים המתמחים בסיוע לחיילים ויוצאי צבא. בחירת המטפל המתאים דורשת התאמה אישית, ויש לקחת בחשבון גורמים כגון התמחות המטפל, שיטות הטיפול, זמינות וגישה טיפולית.

ב. כיצד צריכה להיראות תמיכה רגשית לחיילי מילואים וחיילים משוחררים – תמיכה רגשית איכותית כוללת מרחב בטוח ללא שיפוטיות, בו ניתן לבטא קשיים ורגשות. על התמיכה להיות רגישה לחוויות הייחודיות של השירות הצבאי, ולהתבסס על הבנה מעמיקה של ההקשר הצבאי-חברתי. חשוב שהתמיכה תהיה זמינה לטווח ארוך, ושתכלול מעקב שוטף ומתן כלים פרקטיים להתמודדות עם אתגרי היום-יום.

ג. איך ואיפה למצוא פסיכולוגים מומלצים – ניתן למצוא פסיכולוגים מומלצים דרך שירותי בריאות הנפש של צה”ל, קופות החולים, ארגוני סיוע ייעודיים כדוגמת “נט”ל” (נפגעי טראומה על רקע לאומי) ו”אנוש”, והסתדרות הפסיכולוגים בישראל. מידע נוסף אפשר לקבל דרך מרפאות בריאות הנפש בקהילה, מוקדי סיוע טלפוניים ופורומים מקוונים לחיילים משוחררים.

6. שיפור התמיכה בבריאות הנפש

בשנים האחרונות, צה”ל והממסד הביטחוני בישראל נוקטים בצעדים משמעותיים לשיפור הנגישות לטיפול נפשי לחיילי מילואים. הוקמו מרפאות ייעודיות לבריאות הנפש ביחידות רבות, הורחבו שירותי הייעוץ והטיפול הניתנים בחינם, ומושם דגש על איתור מוקדם והפניה לטיפול. כמו כן, מתבצעת הכשרה נרחבת של מפקדים ואנשי מקצוע לזיהוי סימני מצוקה ולמתן מענה ראשוני.

צעדים אלה משקפים את ההבנה ההולכת וגוברת כי בריאות הנפש היא נדבך חיוני בחוסנו של הצבא, וכי השקעה במניעה ובטיפול מוקדם מובילה לתוצאות משופרות עבור החיילים והמערכת הצבאית בכללותה. עם זאת, עדיין קיים צורך בהרחבה ובהנגשה נוספת של השירותים, תוך התייחסות לחסמים הייחודיים שאיתם מתמודדים חיילי המילואים.

7. משאבי בריאות נפש לחיילי מילואים וחיילים באופן כללי בישראל

במדינת ישראל קיימים מספר גופים ומשאבים המספקים סיוע נפשי לחיילי מילואים ולבני משפחותיהם. חשוב להכיר את המערך הקיים ולדעת מהן אפשרויות הסיוע בעת הצורך.

שירותי בריאות הנפש בצה”ל הם המענה הראשוני לחיילים המשרתים בשירות חובה או קבע. ניתן לקבל דרכם טיפול פרטני או קבוצתי, התערבות במשבר ואבחונים פסיכולוגיים. לכל יחידה צבאית יש מטפלים ושירותי בריאות הנפש צמודים. במקרים מסוימים, כגון הפרעה נפשית המשפיעה על הכשירות לשרת, צה”ל גם מפנה לטיפול אזרחי דרך קופות החולים.

היחידה להתמודדות עם לחץ קרבי (יה”ל), הפועלת בחסות משרד הביטחון, נותנת מענה ייחודי לחיילים ולמשפחות בזמן חירום. צוותי היחידה מגיעים עד לקו החזית ומספקים סיוע נפשי מיידי במצבי משבר ודחק. השירות מופעל במקרים של הפגזות, חילוץ בני ערובה, אסונות טבע ומקרים רבים נוספים.

עבור יוצאי צבא, נכי צה”ל וחיילי מילואים, קיימות מספר אפשרויות. המוסד לביטוח לאומי מפעיל מרכזי שיקום המציעים גם טיפול נפשי בהפניית רופא. בנוסף, האגף לשיקום נכים של משרד הביטחון מספק מגוון שירותים לנכי צה”ל, כולל סל שיקום העשוי לכלול גם טיפול רגשי.

עמותת נט”ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) מעניקה טיפול פסיכולוגי ללא תשלום לחיילים, לפצועים, לבני משפחותיהם ולנפגעי טרור. בעמותה פועלים מרכזי טיפול בפריסה ארצית, המאויישים בצוות מקצועי בעל ניסיון רב בטיפול בטראומה. ניתן לפנות אליהם דרך מוקד טלפוני או אתר האינטרנט.

קו החירום של ער”ן (עזרה ראשונה נפשית), הפועל 24/7, הוא עוד משאב מרכזי לתמיכה ראשונית. באמצעות שיחת טלפון ניתן לקבל סיוע, הכלה ואוזן קשבת במגוון מצבי מצוקה. בין הפונים לקו ישנם גם חיילים וחיילי מילואים.

בשנים האחרונות, גדל גם מספר הארגונים הפועלים ברשת, ומספקים סיוע נפשי אונליין. לדוגמא, “עצמאים ברשת” מפעילה פורום תמיכה לחיילים משוחררים, המציע קבוצות תמיכה, ייעוץ מקוון, והכוונה בהתמודדות עם קשיי חזרה לחיים האזרחיים.

ניתן והכרחי לפנות לעזרה גם דרך מערכת הבריאות האזרחית. חיילי מילואים זכאים לקבל עזרה נפשית בקהילה דרך קופת החולים או בתי חולים ציבוריים. בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש, קופות החולים מציעות שירותים מורחבים הכוללים אבחון, טיפול תרופתי, פסיכותרפיה ואשפוז במידת הצורך.

הסיוע בבריאות הנפש לחיילי מילואים בישראל מורכב ממגוון גורמים, צבאיים ואזרחיים כאחד. המפתח להתמודדות מיטבית הוא היכרות עם מערך השירותים, נכונות לפנות לעזרה, ומעקב רציף. בשעת משבר או אם עולה חשש לסיכון חיים – אין להסס לפנות למוקדי החירום כגון מד”א (101), משטרה (100) או מוקד ער”ן (1201).

 

טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים – מתי לפנות לפסיכולוג לחייל מילואים
טיפול נפשי מילואים – טיפול רגשי לחיילי מילואים – מתי לפנות לפסיכולוג לחייל מילואים

8. התגברות על חסמים לטיפול רגשי לחיילי מילואים

על מנת להתמודד ביעילות עם החסמים הניצבים בפני חיילי מילואים המבקשים טיפול נפשי, נדרשות אסטרטגיות מקיפות וארוכות טווח. ראשית, יש להשקיע בחינוך והסברה אודות חשיבות בריאות הנפש, תוך נרמול השיח על קשיים רגשיים ועידוד פנייה לעזרה מקצועית. ניתן לקדם זאת באמצעות קמפיינים ציבוריים, סדנאות והרצאות בבסיסי צה”ל ובמסגרות אזרחיות.

כמו כן, יש להטמיע הכשרות ייעודיות למפקדים ולגורמי מפתח בצבא, שיסייעו להם לזהות סימני מצוקה, להגיב בצורה מותאמת ולהפנות לטיפול במקרה הצורך. הכשרות אלו צריכות להדגיש את חשיבות יצירת סביבה מכילה ותומכת, המעודדת שיח פתוח על בריאות הנפש (Health.mil).

בנוסף, יש לפעול לשיפור הנגישות לשירותי בריאות הנפש, הן מבחינה פיזית והן מבחינה בירוקרטית. הקמת מרפאות צבאיות נוספות, הרחבת שעות הפעילות והגמשת תהליכי ההפניה יכולים להקל משמעותית על חיילים המעוניינים לקבל סיוע. חשוב גם להבטיח סודיות מלאה ולהפריד בין הטיפול הרפואי לבין שיקולים מקצועיים וקידום בצבא.

9. שאלות ותשובות FAQ – טיפול נפשי מילואים

א. כיצד חייל מילואים יכול לקבל גישה לטיפול נפשי?

ניתן לפנות למרפאות בריאות הנפש הצבאיות, לקופות החולים או לארגוני סיוע כדוגמת נט”ל. מומלץ להתייעץ עם הרופא הצבאי או עם גורמי רפואה בקהילה. במקרים דחופים, ניתן להתקשר למוקדי סיוע או להגיע למיון פסיכיאטרי.

ב. מהם סימני המצוקה הנפשית שעל חייל מילואים לשים לב אליהם?

סימנים עיקריים כוללים שינויים בהרגלי השינה או בתיאבון, ירידה בתפקוד, מצב רוח ירוד או תנודתי, התנתקות חברתית, מחשבות טורדניות או מחשבות אובדניות. חשוב להקשיב לתחושות ולא להסס לפנות לעזרה.

ג. האם פנייה לעזרה נפשית משפיעה על המשך השירות הצבאי?

ככלל, פנייה לעזרה נפשית לא אמורה להשפיע על המשך השירות או הקריירה הצבאית. עם זאת, במקרים מסוימים בהם יש חשש לבטיחות או תפקוד לקוי, ייתכנו המלצות להתאמת התפקיד. הדגש הוא על רווחת החייל ועל מציאת האיזון המתאים.

ד. האם חייל מילואים זכאי לטיפול נפשי מילואים מסובסד?

כן, חיילי מילואים זכאים לקבל טיפול פסיכולוגי מילואים במסגרת סל הבריאות של קופות החולים. ניתן לקבל הפניה מרופא המשפחה או מפסיכיאטר צבאי, וחלק מהטיפולים ממומנים על ידי משרד הביטחון. טיפול רגשי לחיילי מילואים הוא זכות המעוגנת בחוק.

ה. כיצד תמיכה רגשית אחרי שחרור ממילואים במלחמת חרבות ברזל יכולה לסייע?

השתתפות במבצע צבאי עלולה להותיר השפעות נפשיות ארוכות טווח. תמיכה רגשית אחרי שחרור ממילואים, ובפרט לאחר מבצע עתיר לחימה כמו מלחמת “חרבות ברזל”, מאפשרת התמודדות עם תחושות קשות כגון אשמה, כעס, עצב או חרדה. טיפול מילואים מסייע בעיבוד החוויות, בהסתגלות לשגרה ובמניעת התפתחות של הפרעת פוסט טראומה צבאית.

ו. האם חייל מילואים יכול להמשיך את הטיפול הפסיכולוגי שהחל בצבא גם לאחר סיום שירותו?

במרבית המקרים, כן. צה”ל מאפשר המשכיות טיפולית במעבר לחיים האזרחיים, ועושה מאמצים לתיאום בין המערך הצבאי למערך האזרחי. במקרה הצורך, ניתן לבקש מהמטפל הצבאי הפניה לפסיכולוג לחייל מילואים בקהילה, על מנת לאפשר רצף של טיפול נפשי מילואים.

ז. איך בני משפחה של חיילי מילואים יכולים לזהות קושי נפשי בעקבות שירות המילואים?

בני המשפחה הם לעיתים קרובות הראשונים להבחין בסימנים למצוקה לאחר שירות מילואים. שינויים בהתנהגות כגון התפרצויות זעם, נסיגה מחיי החברה, שימוש מוגבר באלכוהול, הזנחה עצמית או סימפטומים גופניים ללא סיבה רפואית, יכולים להעיד על מצוקה. שיחה עדינה ותומכת, והצעה להיעזר בטיפול רגשי לחיילי מילואים, יכולות להיות משמעותיות מאד.

ח. היכן ניתן לאתר מידע נוסף על זכויות לטיפול נפשי המגיע לחיילים משוחררים?

ארגון “לאומית שירותי בריאות”, המספק את השירותים הרפואיים לחיילי צה”ל, מפעיל אתר ייעודי ובו מידע על הזכויות לשירותי בריאות הנפש לחיילים משוחררים. כמו כן, משרד הקליטה מרכז גם הוא מידע רלוונטי למשוחררים, כולל פרטים על טיפול פסיכולוגי מילואים. בנוסף, ניתן ליצור קשר עם העמותות והארגונים התומכים כדוגמת נט”ל ואנוש, לקבלת הכוונה והדרכה.

10. סיכום

טיפול פסיכולוגי ותמיכה נפשית לחיילי מילואים הם צורך קריטי וזכות בסיסית. על אף הצעדים המשמעותיים שנעשו בשנים האחרונות לשיפור הנגישות לטיפול, עדיין נותרו אתגרים רבים. הפחתת הסטיגמה, העלאת המודעות, חינוך והכשרה הם מרכיבים חיוניים בהתמודדות עם חסמים וביצירת שינוי תרבותי בתפיסת בריאות הנפש בצבא.

אם אתם או מישהו מקרובכם מתמודדים עם קשיים נפשיים בעקבות השירות הצבאי, אל תהססו לפנות לעזרה. צרו קשר עם צוות מרכז רימון לקבלת הכוונה וסיוע במציאת מטפל מקצועי ומומלץ. הדרך לרווחה נפשית עשויה להיות מאתגרת, אך איננה כביש ללא מוצא. בכוחות משותפים, נוכל לקדם את בריאות הנפש של חיילי המילואים ולהבטיח להם את הטיפול והתמיכה לה הם ראויים.

 

אם אתם או מישהו שאתם מכירים מתמודדים עם השלכות של טראומה או של השירות הצבאי, אל תהססו ליצור קשר עם צוות מרכז רימון. הצוות המסור שלהם יעזור לכם למצוא את מערכת התמיכה המתאימה לצרכים שלכם, ויבטיח שתקבלו טיפול חומל ומיומן. זכרו, מתן עדיפות לבריאות הנפש של חיילי צה”ל חיונית לבטיחותם, למשפחותיהם וליכולות ההגנה של האומה.

פסיכולוגים ומטפלים מומלצים לעזרה נפשית לחיילים בצה”ל

 

מחפשים עזרה נפשית לחיילים בצה”ל? רוצים להתייעץ עם מומחה?

התקשרו אלינו עכשיו – לחצו על הקישור> צור קשר

 

סוגי טיפול מומלצים ויעילים לעזרה נפשית לחיילי צה”ל:

מדוע מומלץ לפנות לקבלת עזרה רגשית לחיילים במרכז רימון?

איתור פסיכותרפיסט או פסיכולוג מומלץ מתאים הינה משימה קשה ומבלבלת, לרוב, קשה מאד לדעת לאן לפנות, מהיכן להתחיל ומי המטפל המתאים ביותר. אין חוקים או תקנות ברורים בנושא סיוע נפשי לחיילי צה”ל ובכל וכל אדם עלול להציג עצמו כמי שעוסק בטיפול ובפסיכותרפיה, גם אם לא קיבל את הכשרתו ורכש ניסיון במוסדות הרלוונטים והמקובלים.
כיום בעידן האינטרנט ונגישות המידע הרבה כל כך, ניתן בקלות למצוא אנשים וגופים המפרסמים את עצמם כמומחים לטיפול בחיילי צה”ל ולעיתים קרובות גם מבטיחים הבטחות לטיפול קצר / יעיל וכו.
באין חוקים ותקנות ברורים, יש לבדוק לעומק את הכשרתו וניסיונו של המטפל המוצע. ישנם מקצועות טיפוליים והם היחידים המורשים לספק טיפול רגשי / פסיכולוגי. אנו במרכז רימון עוזרים באיתור והפניה למטפלים מתאימים.
אנו עורכים מיונים למטפלים שמציגים מועמדותם, בודקים את הכשרותיהם, מקפידים על עבודה בצורה אתית ומקצועית ועמידה בדרישות המקצוע והאיגוד המקצועי הרלוונטי. אנו עושים מאמצים גדולים לאתר מטפלים בעלי גישה אנושית, בעלי ניסיון והכשרות רלונטיות וכן לעזור בהתאמת המטפל, למשפחה או למטופל.

השירות ניתן לפונים / מטופלים ללא עלות וללא כל התחייבות. מרכז רימון שומר על רמה מקצועית גבוהה ולא מתפשר בסטנדרטים בקבלת מטופלים אליו.

 

מעוניינים להתייעץ עם פסיכולוג או פסיכותרפיסט מומלץ לתמיכה נפשית בחיילים?

הגעתם למקום הנכון!

 

מרכז רימון – מתאימים לך מטפלים מומלצים

תמיכה רגשית לחיילי צה”ל

בפריסה ארצית

 

התקשרו אלינו עכשיו – לחצו על הקישור> צור קשר

 ________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

קישורים חיצוניים רלוונטיים

  • למידע נוסף על הפחתת סטיגמה ועידוד טיפול בבריאות הנפש בצבא, בקר בHealth.mil.
  • לתובנות על סוגיות בבריאות הנפש של יוצאי צבא, ראה PubMed.
  • למד על מאמצי בריאות הנפש וחיזוק החוסן הצבאי ב-2023 בHealth.mil.

המומחים של רימון ב

טיפול פסיכולוגי / טיפול רגשי (למבוגרים מעל 18)

עוד מאמרים בנושא

הבינו את תפקידם המורכב של חיילי המילואים חרבות ברזל והעמיקו במימדים הפסיכולוגים של המלחמה והשפעתה על חיילי מילואים. קראו עכשיו
המימדים הפסיכולוגים של שירות מילואים חרבות ברזל   מלחמת חרבות ברזל: מחויבות, אתגרים ותמיכה לחיילי המילואים   המאמר שלפניכם מזמין אתכם לצלול לעומק מלחמת חרבות...
פסיכולוג לחיילים - טיפול פסיכולוגי לחיילים יכול לשנות חיים
פסיכולוג לחיילים – כיצד טיפול פסיכולוגי לחיילים יכול לשנות חיים פסיכולוגים לחיילים כאשר חיילים חוזרים הביתה או מתמודדים עם המורכבות של חיי הצבא, הם נושאים...
מתי ואיך לפנות ל פסיכולוג צבאי במהלך ואחרי שירות בצבא
פסיכולוג צבאי בישראל: תמיכה פסיכולוגית לחיילים במהלך ואחרי הצבא   השירות הצבאי, על הלחצים הטמונים בו ומצבי הקיצון שלו, מציב אתגרים פסיכולוגיים ייחודיים לחיילים ולחיילים...
עזרה נפשית לחיילים בצה”ל – מדריף מקיף   השירות הצבאי בצה”ל הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות והזהות הישראלית. יחד עם זאת, הדרישות והחוויות הכרוכות בשירות...
פצעים בלתי נראים: פוסט טראומה צבאית (פוסטראומה מהצבא)
חקור את הקרב השקט של פוסט טראומה צבאית. חשוף תובנות ואסטרטגיות ריפוי לחיילים משוחררים ב-2024
ההשפעה הפסיכולוגית של חיילי מילואים שחוזרים מהמלחמה: פרספקטיבה רב מימדית
תגובות תלויות דחק וסטרס: מ - ASR דרך acute stress disorder ASD ועד הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) הכירו את המורכבות של הפרעות תלויות דחק עם מדריך מקיף זה על הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ותגובות דחק חריפות ( - acute stress reaction  ASR , ASD - acute stress disorder). הכירו את הסימפטומים, האטיולוגיה והאפשרויות הטיפוליות העדכניות.

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת